linkboks
Forside Rejser MC-ture Dykning

Hanoi

Tam Coc

Vinh

QL15

Phong Nha

Hue

Danang

Quang Ngai

Kon Tum

Buon Ma Thout

Mere Buon Ma Thout

Nha Trang

Dalat

DT 725

Cat Tien

HCM

Hvis du møder en langsomt kørende lastbil i højre spor på en af Vietnams mange firesporede landeveje, så er én ting, der er helt sikkert. Den er ved at overhale en anden lastbil, der kører endnu langsommere i venstre spor!! Jeg tror, jeg har fundet en fornuftig forklaring 

For at forstå det, så er du nødt til at kende en anden regel, som jeg kender fra Filippinerne. Den, der er forrest, har retten på sin side. Det er din pligt at holde øje med og tage hensyn til ALT, der kører foran dig. Så kan man mose sig ind foran en anden, enten ved at komme bagfra, fra venstre eller højre( her gælder vigepligt ikke), så er det den anden, der skal op at stå på bremsen.

Der er rigtig mange knallerter og cykler i Vietnam, de fylder det, der kunne kaldes nødsporet på de firesporede vej. Det også er her, man parkerer. Vejene går også ind gennem byerne, så skal du handle, så er det i ”nødsporet”, du parkerer. Så er der de to andre vognbaner tilbage, og da de mange knallerter hele tiden overhaler hinanden, så kører de også meget af tiden i venstre spor. Og de kigger sig ikke tilbage, før de trækker ud. Hvorfor dog gøre det???

Forestil dig, at være en tonstung lastvogn med hænger i den heksekeddel, højre spor er!!!!
Derfor kører busser, lastbiler og langt, langt de fleste personbiler i venstre spor, og når man skal overhale( hvis der er plads for knallerter), så foregår det højre om. Det skal man lige vænne sig til… Og i det hele taget være opmærksom, det er kun de flinke lastvognschauffører, der blinker før de skifter vognbane.

I dag kørte jeg 200 km på Vietnams hovedvej nr 1, QL1A, fire spor plus ”nødspor” , nogen gange 6 spor. Jeg var ved at blive klemt et par gange, men fik dog bremset. Så jeg har fortjent at bo på firestjernet hotel til 160,- kr. I morgen venter bjergene.